Misschien moet je thuis werken vanwege de coronamaatregelen. Om het thuiswerken te bevorderen kan een schone omgeving heel erg helpen. En dan vooral de nabije omgeving, zoals je bureau waarachter je nu zit. Als je klaar bent met schoonmaken, zul je zeker weten een momentje stilstaan. Je schone bureau bewonderen en er op trots zijn mag! En het nodigt zeker uit om daar vaker te gaan zitten. Hoe maak je je bureau schoon?
Stap 1. Zet al je apparatuur uit
Voordat je met stap 2 begint, is het slim om al je elektronica uit te zetten en de stekkers los te trekken. Je wilt bijvoorbeeld niet per ongeluk kabels lostrekken terwijl je je pc verplaatst. Ook als je met (schoonmaak-)vloeistoffen aan de slag gaat, wil je dit niet per ongeluk op apparatuur krijgen dat aan staat. Als je apparatuur uit staat, dan kun je kleine ongelukjes eventueel laten drogen aan de lucht voordat je het aan zet.
Stap 2. Haal alles van je bureau af
Tijd om alles van je bureau af te halen, leg de spullen bijvoorbeeld op de grond. Sorteer alvast de spullen die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld alle pennen, potloden, gummen bij elkaar.
Stap 3. Maak je bureau schoon
Ligt er veel stof op je bureau? Ga er dan eerst overheen met een droge doek en stofzuiger om grote stofpluizen op te vangen. Een natte doek zal te snel vies worden.
Het ligt aan wat voor tafel je hebt, maar de meeste kunnen een doekje en watersopje aan. Bij een sopje heb je nog wel een tweede doek nodig om de tafel te drogen. Anders krijg je vlekken op tafel. Sneller is om met Glassex of andere glasreiniger te spuiten en met een doek te poetsen. Glasreinigerrestanten drogen snel op. Als je goed poetst, dan blijven er geen vlekken en strepen achter.
Speciale tafels kunnen geen water of glasreiniger aan. Bijvoorbeeld bij structuren als onbewerkt hout of poreuze oppervlakken zoals steen. Mensen met zo’n tafel hebben meestal bewust gekozen voor zo’n soort tafel en hebben al instructies gekregen hoe ze deze oppervlakken schoon kunnen maken.
Stap 4. De belangrijkste spullen eerst
Welke spullen zijn essentieel om mee te werken? Begin deze spullen terug op bureau te zetten en maak deze eventueel van tevoren schoon. Bijvoorbeeld je pc, laptop, beeldscherm, keyboard en muis. Houd sopjes weg van elektronica! Microvezeldoekjes worden aangeraden omdat het geen pluisjes en krasjes achterlaat.
Je muismat kun je even buiten kloppen om stof te verwijderen. Als je huisdieren hebt dan kun je met een plakroller er over heen gaan.
Stap 5. De rest van je spullen
Na verloop van tijd heb je misschien spulletjes op je bureau verzameld. Van bonnetjes tot souvenirs, papiertjes met dingen die je niet moest vergeten.
Heb je het niet regelmatig nodig? Maar je wilt het toch bewaren? Stop deze spulletjes in een kast, niet op je bureau.
Wil je het niet bewaren? Gooi het dan weg.
Dan blijven de spullen over die je regelmatig nodig hebt achter je bureau. Een notitieboekje, pennen, paperclips. Bewaar deze spulletjes op één plek op je bureau.
Tip: kleine essentiële spullen kun je in een stoffen mandje bewaren, zoals dit STEYG mandje.
